Leer om kritisch te kijken naar verschillende lettertypes om hier de juiste letters uit te herkennen. De spelers krijgen kaarten met letters in verschillende lettertypes en krijgen de opdracht om een letter in zoveel mogelijk lettertypes op het scherm te leggen.
Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Kritisch denken
10 minuten
n.v.t. bij kleuterspellen.
Kinderen oefenen samen met het tellen van vingers.
Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Kritisch denken
10 minuten
n.v.t. bij kleuterspellen.
Dit spel gaat over het vergelijken van verschillende groottes en om deze in een volgorde te zetten.
Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Kritisch denken
10 minuten
n.v.t. bij kleuterspellen.
Leer om kritisch te kijken om verschillende vormen te herkennen. De spelers krijgen kaarten met verschillende vormen en krijgen de opdracht om zoveel mogelijk van dezelfde vorm op het scherm te leggen.
Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Kritisch denken
10 minuten
n.v.t. bij kleuterspellen.
Plaats kaarten op het speelbord om de kleurplaat in te kleuren. Leer speels over kleuren en fruit of groenten. Elke kleuter heeft een beperkte set met kleuren, dus ze moeten samenwerken.
Creatief denken, Probleem oplossen, Samenwerken, Kritisch denken
10 minuten
n.v.t. bij kleuterspellen.
Druk op de knop van het plaatje dat niet in deze groep hoort. Ontwikkel een hoger begrip over relaties tussen objecten.
Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Kritisch denken
10 minuten
n.v.t. bij kleuterspellen.
Een groep objecten van dezelfde kleur wordt weergegeven op het scherm. Welke kleur heeft deze groep objecten? Plaats de kaart van die kleur op het speelbord om de kleurplaat in te kleuren.
Creatief denken, Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Kritisch denken
10 minuten
n.v.t. bij kleuterspellen.
10 minuten
n.v.t. bij kleuterspellen.
10 minuten
n.v.t. bij kleuterspellen.
10 minuten
n.v.t. bij kleuterspellen.
10 minuten
Kinderen oefenen met het schrijven van woorden met au(w) of ou(w) door telkens 2 afbeeldingen te zien met dezelfde vorm, zij kiezen dan au(w) of ou(w).
Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Kritisch denken
10 minuten
11, 12
Spelers werken samen om complexe en eenvoudige leestekens te plaatsen in een zin.
Probleem oplossen, Communiceren, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
10, 11, 12
Spelers werken samen om te kiezen of een zin eindigt met een punt of vraagteken.
Probleem oplossen, Communiceren, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
10, 11, 12
Spelers zien een beginklank en gaan vervolgens uit vier plaatjes kiezen welk plaatje begint met dezelfde klank.
Probleem oplossen, Communiceren, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
11, 12
Vang blaadjes met letters op die uit de boom vallen om het woord te maken dat afgebeeld staat.
Dit spel is in samenwerking met Shelley van Bergen Marly Morssink ontwikkelt. Zij zijn twee derdejaarsstudenten aan Hogeschool de Kempel. Voor hun ICT-opdracht mochten zij een Luqospel ontwerpen wat aan zou sluiten op een eigen gekozen hiaat binnen het onderwijs. De letterrups is daarbij tot stand gekomen en deze is door Luqo verder doorontwikkeld.
Shelley van Bergen: https://www.linkedin.com/in/shelley-van-bergen-7b4b1016b/
Marly Morssink
Creatief denken, Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
12
Om lidwoorden te oefenen krijgen kinderen een afbeelding te zien. Kinderen gaan vervolgens kiezen welk lidwoord voor bij de afbeelding hoort binnen een bepaalde tijd.
Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
12
Lees om de beurt hardop voor en doe een verdiepingsopdracht. Ontwikkel jouw 21e -eeuwse vaardigheden terwijl je wordt gestimuleerd om meer te lezen. Voorbeeld verdiepingsopdracht: 'Wat gebeurt erna? Schrijf de volgende vijf regels.'
Creatief denken, Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
30 minuten
9, 12, 54, 55
10 minuten
Spelers krijgen een aantal woorden te zien en oefenen met het sorteren van deze woorden.
Probleem oplossen, Communiceren, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
10, 11, 12
Spelers gaan taalkundig zinnen ontleden door opdrachten uit te voeren waarin zij een woord aanwijzen.
Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
10, 11
Spelers gaan redekundig zinnen ontleden door opdrachten uit te voeren waarin zij een zinsdeel aanwijzen.
Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
10, 11
10 minuten
10 minuten
Druk op jouw knop zodra de balk zoveel gevuld is als de gegeven breuk. Koppel de abstracte getallen aan hun visuele representatie. Individueel raden, dan collectief bespreken wie het beste antwoord heeft.
Creatief denken, Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
24, 25, 26, 28
10 minuten
Spelers brengen samen de hoogtes van een blokkenstapel in kaart. Hierbij kijken ze naar de verschillende kanten van een willekeurige blokkenstapel en maken ze een plattegrond van de hoogtes. Wanneer de plattegrond klopt met de blokkenstapel, kunnen de spelers door naar de volgende blokkenstapel.
Creatief denken, Probleem oplossen, Computational thinking, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
32
De spelers zoeken samen naar de positie waar ze de zon moeten plaatsen zodat deze alle blaadjes belicht. Spelers beredeneren aan de hand van posities en lijnen.
Creatief denken, Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
31
De klok van team 1 is kapot! Team 2 helpt door de juiste tijd voor te lezen, vervolgens kan team 1 hun klok op de juiste tijd instellen.
Creatief denken, Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
33
Kinderen werken samen om een getal tot en met 20 te splitsen in vier getallen.
Creatief denken, Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Kritisch denken
10 minuten
24, 25, 26, 27
Kinderen werken samen met het maken van sprongen, hierbij kan zelf bepaald worden met welke spronggrootte er gespeeld wordt.
Creatief denken, Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Kritisch denken
10 minuten
23, 24, 25, 26, 27
Met behulp van een tafelmatrix gaan kinderen in 2 groepen van 2 verschillende tafelsommen oplossen. Hierbij wordt inzichtelijk gemaakt waar de vermenigvuldiging voor staat door het oppervlak te laten zien wat bij de tafelsom hoort.
Creatief denken, Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
24, 25, 27, 29
In ‘Vouwlijnen’ zoeken de vier spelers samen de spiegelas van een figuur. In paren van twee besturen de spelers met hun knoppen twee punten, waartussen een lijn wordt getrokken. Wanneer de spelers even niet op de knoppen drukken, vouwt de figuur dubbel over de lijn die ze hebben geplaatst. Als de figuur precies in het midden wordt gevouwen door de lijn, is het figuur opgelost en krijgen ze een volgende.
Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
32
10 minuten
10 minuten
10 minuten
10 minuten
Bestuur samen de cursor en ga op zoek naar het lichaamsdeel dat gevraagd wordt.
Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
41
Bestuur samen een vliegtuig: verzamel eten en breng het naar het juiste land. Leer de locatie van landen en waar ze bekend om staan. Ook voor hoofdsteden, vlaggen en bezienswaardigheden.
Creatief denken, Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
49, 50
Vuur objecten af om een puzzel op te lossen. Ontdek samen welke vorm van welk materiaal de juiste oplossing is voor de puzzel.
Creatief denken, Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering, Kritisch denken
10 minuten
42, 44, 45
10 minuten
Dit spel is een hulpmiddel bij het werken volgens Design Thinking en biedt verschillende technieken aan om het project te laten werken.
Creatief denken, Probleem oplossen, Informatie vaardigheden, Communiceren, Samenwerken, Kritisch denken
10 minuten
Bedenk samen een verhaal en train je geheugen. Net als in het spel 'ik ga op vakantie en ik neem mee' herhaal je steeds het verhaal en voeg je iedere ronde één onderdeel toe aan het verhaal. Probeer samen een zo lang mogelijk verhaal te bedenken.
Creatief denken, Communiceren, Samenwerken, Zelfregulering
10 minuten
2, 4
10 minuten
10 minuten
10 minuten